Lisanne zocht rust in spiritualiteit, maar vond die in Jezus
Dit artikel stond ook op CVandaag
‘A christian’s life is always walking on water’ kopt de Facebookpagina van Lisanne Claessens (34) uit Katwijk. Een grote verandering ten opzichte van twee jaar geleden, toen ze nog meditatie-les gaf aan de Universiteit van Amsterdam en zich volop begaf in de wereld van yoga en – onder andere – Oosterse godsdiensten.
‘Ik heb altijd sterk de vraag gehad: voor wie leef ik? En: wat is het leven dat ik hoor te leven? Dat zijn vragen waar de duivel wel mee aan de slag kan. Ik groeide op in een niet-christelijke omgeving. Mijn vader is boeddhist en mijn moeder houdt zich bezig met new age, via astrologie en numerologie. Zelf begon ik met meditatie, channeling (boodschappen proberen te ontvangen van onzichtbare wezens, red.) en Plantmedicijnen (ceremonies waarbij innerlijke heling gezocht wordt, red.).
Ik deed onderzoek naar spiritualiteit in Schotland en Zuid-Amerika en gaf meditatieles op de Universiteit van Amsterdam. Daarbij zocht ik naar iets dat hoger was dan ikzelf. Ik zag geestelijk dingen die anderen niet zagen – vergelijkbaar met een droom, maar dan ben je wakker – en daarmee kreeg ik het gevoel dat mijn leven op een hoger plan kwam. Ook leidde ik groepen om tot ontspanning te komen. Daar was het liefdevol, zacht en verbindend. Toch gebeurden er weleens heftige dingen, bijvoorbeeld mensen die ineens schreeuwden of gingen stuiptrekken. Toen dacht ik dat het een donkerte was dat getransformeerd werd naar licht. Tegelijk voelde ik me buiten die sessies hopeloos en gedeprimeerd.
Altaren
De woning die ik samen met een vriendin in Amsterdam deelde, was gevuld met boeken, tarotkaartjes, beelden van Oosterse godinnen en verschillende altaren. Ook online volgde ik alles wat met new age te maken had: via Whatsapp-groepen of Facebook-accounts. Ineens plaatste één van degenen die ik volgde een afbeelding met de tekst ‘Jezus is de waarheid.’ Die Naam riep iets in me op. Ik begon allerlei boeken over Jezus te lezen, waaronder één met new age roots. Bijzonder misschien – maar ik geloof nu dat de Heilige Geest alles kan gebruiken om doorheen te werken.
Op de daaropvolgende Pinksterzondagmorgen werd ik wakker met een plotseling verlangen om naar de kerk te gaan. Ik zocht wat naar kerken in de buurt en belandde uiteindelijk bij de baptistenkerk. Het ging er over de Heilige Geest. Hoewel het me vreemd voorkwam en ik er weinig van begreep, bleef ik toch zitten. Ik kreeg het gevoel alsof er van alles om mij heen afgebroken werd. Het was iets buiten mij, niet iets wat ik opriep of onder controle had.
Nadat ik thuiskwam, merkte de vriendin een verandering bij mij op. Ik vertelde haar dat ik naar de kerk was geweest en sloot me al snel weer op in mijn kamer om meer over Jezus te lezen. Die dag en de dag erna werden plotseling al mijn afspraken voor die week afgezegd, zodat ik een hele lege week had. Ik voelde dat er iets groots stond te gebeuren, maar wist niet wat.
Terwijl ik verder las in de boeken, werd de kamer plotseling gevuld met de meest Heilige Aanwezigheid die ik ooit gevoeld had. Ik wist direct: dit is de Heere Jezus, de heer van mijn leven. Tegen die heiligheid voelde ik mijn donkerte, mijn zonden afsteken. Ineens zag ik waar ik me al die tijd mee bezig had gehouden. Mijn leven had ik in eigen hand genomen, terwijl die plaats Hem toebehoort. Ik had gedaan wat goed was in mijn eigen ogen. Ik viel op mijn knieën en zei – terwijl ik de Bijbel nog niet gelezen had, wist ik toch dat die woorden bij Hem hoorden – “Heer, U bent mijn Redder en Verlosser. Vergeeft U mij alstublieft mijn zonden. Ik ben niet geschikt om voor mezelf en mijn leven te zorgen. Neemt U het in Uw Handen.”
Op dat moment leek het alsof Hij even een sluier afnam van mijn leven. Daar zag ik een grijnzende duivel die me jarenlang in slavernij had gehouden. Hoewel de new age wereld onschuldig lijkt, is het de speeltuin van de duivel. De wereld wordt beheerst door een kracht die God absoluut haat. Zijn nummer één target zijn Gods creaties. De duivel verleid je echt niet met dingen die naar zijn, want dan is het niet langer een verleiding.
Schoongemaakt
Drie dagen ben ik zo in mijn kamer geweest, waar Jezus mij helemaal heeft schoongemaakt. Mijn huisgenoot vroeg op een gegeven moment: ‘Wat is er met je aan de hand? Je bent uit allerlei appgroepen gegaan en ik zie je al drie dagen niet.’ Daarop zei ik: ‘Ik ga voor je koken en vertel je wat er gebeurd is.’ Ik kwam als herboren tevoorschijn en vertelde dat ik de Waarheid had gevonden die buiten ons staat. Het was moeilijk voor haar. Ze zei letterlijk: ‘Ik kan niet samen met je in deze ruimte zijn.’ Hoe dat kwam, wist ze ook niet. Ze dacht dat ik gek geworden was.
Mijn hele kamer heb ik vervolgens leeggehaald en alle spullen die te maken hadden met de Oosterse religies, weggegooid. Sommige dingen waren best duur. Ik overwoog nog om ze te verkopen, maar ik wilde niet dat anderen ze zouden gebruiken.
Ik heb veel gebeden om een andere woning waarbij we elkaar niet meer in de weg zouden zitten met onze opvattingen. Al snel daarna kon ik een appartement huren in Katwijk, waar ik nu woon en naar de kerk ga. Ik wist overigens helemaal niet dat het hier zo’n kerkelijke omgeving was.
Hoe kijk je nu aan tegen het doen van yoga om gevoelens te onderkennen en te kanaliseren?
We moeten ons goed realiseren dat de duivel door yoga dagelijks miljoenen mensen misleid en tot slaven maakt van de hang naar rust, vrede en ontspanning. Wie gereinigd en geheiligd is door het bloed van Christus heeft ware rust in de ziel ontvangen, maar ook een leven vol strijd. Jezus vraagt waakzaamheid en een bepaalde alertheid. Mijn tijd in het Woord is vaak helemaal niet ontspannend, maar het is een dagelijkse strijd met mijn vlees. Het verlangen van de christen moet niet ontspanning zijn, maar meer te worden zoals zijn Redder en Verlosser, Jezus Christus. En uit het dagelijks strijden van die strijd vloeit ware vrede voort.
Ontvang een mailtje bij een nieuw artikel!
Nu is met ontspanning zelf niets mis, maar laten we daar niet het christendom omheen bouwen.
Daarom zou ik er nooit – al is het in een zogenoemde christelijke variant – les in geven aan mijn broeders en zusters. Ik weet niet wat hun hartsgesteldheid is en of ik ze niet van het één in het andere leid. Bijvoorbeeld omdat ze elders ook oefeningen doen waar dan bijvoorbeeld meditatie bij zit.
Tegelijk is er in het christendom ook lange tijd een stroming geweest die het lichaam gedemoniseerd heeft, alsof gevoelens in zichzelf slecht zijn. Maar dat is niet zo, zowel David en Job hadden een rijk gevoelsleven. Die zetten ze echter niet op een troon, maar brachten die bij God – want Hij is Heer, ook over onze gevoelens. De Bijbel is er heel duidelijk over dat we niet op onze gevoelens moeten steunen – want die kunnen ons de verkeerde weg wijzen – , maar op Jezus. In Jezus is echte rust. Hij heelt ons van binnenuit. Daarom zegt Hij ook: ‘Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.’
Aan christenen die zoveel behoefte hebben aan ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga, zou ik willen vragen: ‘Hoe is je gebedsleven? Hoe is het contact met je broeders en zusters in Christus? Heb je elk deel van je leven opgedragen aan Hem?’ Het valt mij op dat hoe meer er over God gepraat wordt, en minder over Jezus, hoe vrijer de interpretatie van Wie God is lijkt te worden. Dit zie je overal in de New Age. Er wordt een god van eigen inbeelding aanbeden, die past bij de eigen persoonlijke voorkeuren. We hebben van nature een soort eigengereidheid over ons om ons leven in handen te nemen, in plaats van in handen van God te leggen. Om onze gevoelens of trauma zelf te helen, in plaats van Jezus – Die de grote Heelmeester is – het werk te laten doen.
Wat vind je van christelijke yoga waarbij bijbelteksten uitgesproken worden tijdens yogalessen?
In de bijbel lees ik niets over het zoeken van God in yoga-oefeningen. Nee, we moeten Hem in het Woord zoeken. Wij, als christenen, zouden ver van yoga moeten blijven omdat de duivel yoga inzet om dagelijks miljoenen te misleiden in een schijnwereld van licht, liefde en vrede. Hiermee richt hij onmetelijk veel schade aan. Op het moment dat wij geloven in onze Verlosser, zet God ons apart. Uit eerbied en dankbaarheid voor het offer van Zijn Zoon horen wij niet te zijn zoals de wereld.
Ik begrijp dat mensen verlangen om God te voelen, maar dat is niet hoe de Bijbel erover spreekt. De Bijbel spreekt ook over meditatie, maar het gaat dan over het overdenken van het Woord in je stille tijd of met broers of zussen: ‘Waar twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn, ben Ik in het midden.’
En in de Bijbel lees ik allerlei voorbeelden van mensen die Hem een tijdje niet voelden en dan weer wel. Als je daar last van hebt, kun je naar de oudste gaan, of je broeders en zusters en het hen voorleggen zodat je samen Jezus kunt zoeken in plaats van op je gevoelens gericht raken. Wij leven namelijk voor Jezus’ glorie en niet voor onszelf.
Waardeer dit artikel!
Alsjeblieft! Dit artikel las je gratis. Het schrijven van dit artikel kostte echter onderzoek en tijd. Voor voldoende financiering ben ik afhankelijk van sponsors. Vond je het artikel de moeite waard? Toon je waardering met een kleine bijdrage. Zo kan ik kwalitatieve journalistiek blijven bieden. Dank je wel!